Thursday, January 14, 2010

Vinterlandskap 2

Her er også et bilde fra Festningen i går. Det er helt utrolig hvor støyete de ble... zoom gjerne inn og se selv! Men jeg MÅ få tatt noen fine, så nydelig som det er om dagen. Plutselig er denne frosten borte fra trærne over natta, og da er det for sent :) Prøve med stativet, kanskje. Ellers håper jeg at tåka ligger en dag eller to til. Sånne rekker av trær som forsvinner bakover i tåka er er fint motiv. Jeg nyyyyter vinterværet om dagen altså. Dette er jeg aldeles ikke vant til, så håper det varer til langt ut i februar...

3 comments:

  1. Hei. Har oppdaga bloggen din eg og. Det ser ut som du har brukt ISO 1600 (fra EXIF-dataene). Vil tro at det forklarer støyen. Ut fra lukkertid/blenderopning/ISO-kombinasjonen som er valgt ser det ut til at det er nok lys til å velge laveste ISO, grei lukkerhastiget (1/100) og likevel kunne kjøre blenderopningen så trang at dybdeskarpheten blir veldig bra. Gleder meg til å sjå resultatet av neste forsøk.

    ReplyDelete
  2. Hei Vegard! Så artig å høre fra deg!! Long time, no see :) Måtte legge til bloggen din i lista mi, så får jeg fulgt litt med dere!

    Jepp, jeg har nok brukt ISO 1600. Jeg kunne sikkert gått litt opp i blendestørrelse og likevel fått grei dybdeskarphet ja- hehe, bare makser for sikkerhets skyld liksom. Litt ny på sånne landskapsgreier :) Får ikke tatt noen flere bilder ute i greit dagslys før mandag, så hååååååper frosten klamrer seg fast i kvistene til da :) Det er bare helt nydelig ute nå- det er DETTE som er vinter!

    Klem, og takk for kommentar :)

    ReplyDelete
  3. Har noen forresten en logisk forklaring på hvorfor nærbilder tåler høyere ISO enn landskapsbilder...? Eller er det ikke sånn, egentlig?

    ReplyDelete