Sunday, January 17, 2010

Nye dråpebilder

I kveld fikk jeg endelig rigget meg til med stativ og tenkte å ta noen dråpebilder. Første opprigging inneholdt blant annet (jeg tuller IKKE): lekemikrofonstativ, hårbørste (som motvekt til:) tresleiv med sytråd og engangssprøyte i enden. Pluss en bakebolle og noen hårstrikk :). Oppsettet ble nok litt for komplisert, så jeg rigget meg om til kjøkkenvasken til slutt. Det var nesten umulig å få fokus på de sprøytedråpene... Det var egentlig vanskelig å få godt fokus i det hele tatt, men noen bilder ble da litt skarpe, i allefall. Jeg ser i ettertid at jeg skulle hatt lenger brennvidde (men det har jeg ikke, bare 55 mm), helst i form av et makroobjektiv (150 mm?), for lenger avstand til dråpesplæsjen og høyere dybdeskarphet. Men kunne kanskje klart å få til bedre resultat med mindre blende også. Har brukt 1/8-10 ca. Vel, neste gang :)
Jeg har to versjoner, en med og en uten speiling av dråpen:


For de som måtte synes at dråpebilder er kjedelige, ta en titt her: http://www.liquidsculpture.com/fine_art/ Dette er en mann som kan sine dråpebilder jah...

Ha en inspirerende aften :)




1 comment:

  1. Veldig veldig stilig :) dråpebilder er absolutt ikke kjedelig :)

    ReplyDelete